Over

Achteroverleunen in een fijne stoel (liefst zo’n klassieker van rood pluche). De lichten doven en voor je ontvouwt zich op een beeldscherm dat never nooit niet in je huiskamer zal passen een verhaal.

Een goed verhaal, met een superheld, een overwinning of een ver land. Even is alles anders. Heftig, ontroerend, weerzinwekkend, verbijsterend. Het is onbegrijpelijk, mooi, romantisch, surrealistisch, fantastisch of tenenkrommend slecht. Hoe dan ook, er gebeurt iets en jij bent er getuige van.

Bekijk filmmagazine Cinesalon voor de nieuwste filmrecensies, interviews en tips. Bereid je voor op een bioscoopervaring die alles wat je ooit beleefde op z’n kop zet, bevestigt, verfraait en sowieso fijner zal zijn dan het kijken naar die ene voetbalwedstrijd.
Of niet soms..?

When it’s good, cinema can be one of the most important things in a person’s life. A film can be a catalyst for change. You witness this and it is an incredibly spiritual experience that I’d never lived before; well, maybe only in a football match. Gael Garcia Bernal, filmmaker

Redactie

Marie-Paule Fritschy. “De eerste bioscoopfilm die ik zag, was De Kleine Zeemeermin. In de ban van de gemene zeeheks knoeide ik ongemerkt mijn gezicht, hals en kleren onder met het ijsje dat ik had gekregen. Zo boeiend kan, nee moet, een film zijn.”

Andere favorieten van Marie-Paule: Paterson (Jim Jarmusch), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, Charlie Kaufman), American Beauty (Sam Mendes), Closer (Mike Nichols), Gosford Park (Robert Altman), Black Swan (Darren Aronofsky), Midnight in Paris (Woody Allen), La La Land (Damien Chazelle), Magnolia (Paul Thomas Anderson), Moonrise Kingdom (Wes Anderson), The Danish Girl (Tom Hooper) en Call Me by Your Name (Luca Guadagnino).

Maar ook: Arrival (Denis Villeneuve), Elle (Paul Verhoeven), Her (Spike Jonze), Hable con ella (Pedro Almodóvar), Ex Machina (Alex Garland), Fargo (Joel Coen, Ethan Coen), Festen (Thomas Vinterberg), Frantz (Francois Ozon), Cloaca (Willem van de Sande Bakhuysen), Léon (Luc Besson), Lost in Translation (Sofia Coppola), Se7en en Fight Club (David Fincher), Trainspotting (Danny Boyle), Oldboy (Chan-wook Park), The Silence of the Lambs (Jonathan Demme), Perfetti Sconosciuti (Paolo Genovese), Get Out (Jordan Peele) en The Florida Project (Sean Baker).

Of beter gezegd: elke film die psychologisch uitdaagt, verrast, verwent met mooie beelden en gedragen wordt door acteurs die zich compleet kunnen verliezen in een rol.

The-Florida-Project_st_3_jpg_sd-low_Photo-by-Marc-Schmidt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s