Frisgekleurde remake van klassieker Howards End ***

De film Howards End (1992) groeide uit tot een klassieker. Actrice Emma Thompson won als één van de hoofdrolspelers zelfs de Oscar voor Beste Actrice. Het 25-jarige jubileum van de film wordt dit jaar gevierd met een digitaal gerestaureerde versie, een initiatief van filmproducent Charles S. Cohen.

Met Howards End schreef Edward Morgan Forster (1879 – 1970), bekend van A Room with a View, een roman die qua setting en thematiek wat wegheeft van de meesterwerken van Jane Austen. Howards End verhaalt over de vrijgevochten zussen Margaret en Helen Schlegler, die begin twintigste eeuw samen met hun broer Tibby en huishoudster Annie in Londen wonen.

Tijdens een vakantie raken ze bevriend met de conservatieve, kapitalistische familie Wilcox, die Helen naderhand uitnodigen in hun buitenverblijf Howards End. Een romantische zomeravond doet haar denken dat ze verloofd is met Paul Wilcox, maar die is al snel uit beeld. Door Margaret houdt de connectie tussen de Schleglers en de Wilcox-familie stand, een connectie die genoeg stof oplevert voor een vermakelijke roman (1910) en dito verfilming (1992) van ‘kostuumdramaregisseur’ James Ivory (1928).

Hoewel de resolutie sinds de remake dik in orde is – het groene gras rond Howards End spat van het scherm – en het altijd fijn is om een klassieker op het witte doek te zien, is Howards End nou niet zo’n film waarvoor je naar de bioscoop sprint. De energieke zussen zijn te vaag om mee te bonden, de Wilcox-clan is afstandelijk maar niet gemeen genoeg om echt te haten en de intriges zijn niet spannend genoeg om compleet in op te gaan.

Howards End biedt een prima aanleiding om steracteurs als Anthony Hopkins, Emma Thomson, Vanessa Redgrave en Helena Bonham Carter in eerdere rollen te bekijken. Het blijft, ook in deze vernieuwde versie, een heerlijke film voor bij een kopje thee maar is geen bijzondere aanwinst in het kostuumdramagenre.

Howards-End_st_2_jpg_sd-low