Bauhaus en Babylon Berlin: vakwerk van Duitse bodem

De schitterend gemaakte dramaseries Bauhaus en Babylon Berlin belichten elk roerige bewegingen uit de Weimar Republiek, daags na de Eerste Wereldoorlog.

Bauhaus (Die Neue Zeit)

Walter Gropius is aardig op leeftijd als hij door Vanity Fair (Trine Dyrholm) wordt geïnterviewd over de oprichting van de Bauhaus-academie in Weimar. Terwijl de spoelen van de taperecorder draaien, neemt Walter je mee naar het Duitsland van kort na de Eerste Wereldoorlog.

We maken kennis met kunststudente Dörte (Anna Maria Mühe), de brave dochter van filoloog Rudolf Helm. Ze is een begaafde leerling maar het vinden van een eigen stijl, waar binnen de vernieuwende Bauhaus-stroming op gehamerd wordt, is nieuw voor haar. De studieleider ziet het vaderskindje liever gaan dan komen, maar Walter (August Diehl) is gecharmeerd van de jongedame met haar nieuwsgierige bambie-ogen ogen – en die interesse is wederzijds. Hun (nooit bewezen!) love story is de rode draad in de serie.

Bauhaus (in Duitsland uitgebracht als Die Neue Zeit), geschreven en geregisseerd door Lars Kraume, kijkt weg als een romantisch kunstcollege. Regelmatig wordt het beeld bevroren en krijg je een still te zien in de vorm van een zwart-wit foto. Hier en daar flirt de serie met het documentaire-genre, al is de vertelvorm duidelijk verhalend. De zes afleveringen van 45 minuten geven genoeg ruimte voor context over de Bauhaus-stroming en de tijdsgeest (de dreiging van WOII is ook op de academie voelbaar) en zijn ondanks het rustige tempo geen moment saai. Voor je het weet, ben je 4,5 uur verder.

Babylon Berlin

Babylon Berlin is de duurste, niet-Engelstalige, tv-reeks ooit – en dat zie je. De enscenering en het camerawerk zijn subliem. Alleen de lichtinval op de spoorrails als de trein met clandestien smokkelwaar vanuit de Sovjet-Unie arriveert, is adembenemend. En dan moet de ‘Great Gatsbyaanse’ choreografie in de jazzclub waarin iedereen, tot en met de laatste figurant, een glinsterende roaring twenty-sfeer uitstraalt, nog komen. Een scène die overigens puur voor het oog zo is uitgesponnen, de spionagetruc waar het in die scène om draait, had in één minuut overgebracht kunnen worden.

De versiersels maken de serie niet minder interessant. Babylon Berlin, gebaseerd op de bestsellers van Volker Kutscher, gaat over zedenrechercheur Gereon Rath, de baas van het Rode Fort (de Berlijnse politie) en moordzakenmedewerker Charlotte Ritter. Voor alle drie de personages geldt dat hun politiewerk niet het enige is dat ze bezighoudt. Het stof van de Eerste Wereldoorlog is neergedaald, de bevolking van Berlijn dompelt zich onder in jazz, maar waar de een geheimen uit de vorige oorlog met zich meedraagt, vergadert de ander alweer over een volgende revolutie.

Qua thema, tijdsbeeld en look doet de serie denken aan Boardwalk Empire, de Amerikaanse serie over clandestiene drankhandel tijdens de drooglegging. Ook voor Babylon Berlin geldt dat er na dit grandioze eerste seizoen nog minstens drie volgen…

Bauhaus en Babylon Berlin zijn vanaf nu verkrijgbaar op dvd en te zien via lumiereseries.com

Plaats een reactie