Alles voor het instrument: Das Vorspiel en Whiplash

Laserfocus. Als er iets is dat de musici in Das Vorspiel (Ina Weisse, 2019) en Whiplash (Damien Chazalle, 2020) kenmerkt is het hun enge concentratie voor de maat van de muziek. Hun talent is onmiskenbaar, en hun motivatie om uit te blinken is een begrijpelijke, maar bij beide speelfilms triggert de vraag: wanneer ga je te ver?

Anna (Nina Hoss) is vioollerares op het conservatorium van Berlijn. Haar tienerzoon studeert er ook en haar man is vioolbouwer. Anna is omringd door muzikaal talent maar niet snel tevreden en worstelt daarnaast met persoonlijke uitdagingen; van haar eigen vioolspel tot het kiezen van een pasta in een restaurant.

In Das Vorspiel volg je Anna, die als een havik tracht om ieders (muzikale) talenten te controleren. Actrice Nina Hoss zet Anna ijzersterk neer. Hoss speelde eerder in onder andere de thrillerserie Homeland en de boekverfilming A Most Wanted Man. Als je haar in Das Vorspiel ziet, vergeet je dat ze acteert en zie je enkel een verbeten (maar ook kwetsbare) vioollerares.

De film begint zoals je van een muziekdrama kunt verwachten: een auditie in een eenvoudige (school)zaal, waarover de meningen zijn verdeeld. Anna wint en mag Alexander klaarstomen voor het examen. Daarin gaat ze ver, als ze een riem tevoorschijn trekt misschien té ver.

Das Vorspiel komt traag op gang, de verhaallijn is erg voorspelbaar, maar dat compenseert Ina Weisse met een slotscène die je kippenvel geeft (en niet vanwege de mooie muziek).

De ‘kippenvel’factor weet ook muziekfilm-talent Damien Chazelle (Whiplash, La La Land, The Eddy) aan te boren. In Whiplash leer je Andrew Neimann kennen. Zijn toelating aan het conservatorium van New York is binnen, maar hij wil ook toegelaten worden tot de studio band, geleid door Terence Fletcher (J.K. Simmons).

Andrew krijgt een kans, en terwijl het universum lijkt samen te spannen tegen zijn succes, blijft hij knokken. En zelfs als overal bloed aan kleeft, roffelt hij (Miles Teller) nog een solo uit zijn drumstokken.

Please don’t stop the music

Ina Weisse en Damien Chazelle laten, dankzij fenomenale hoofdrolspelers, zien dat ambitie (veel) verder kan gaan dan urenlang oefenen. Wat interessante films oplevert, maar je wel aan het denken zet. Leven deze talenten hun nachtmerrie of hun droom?

Das Vorspiel (The Audition) ★★is vanaf 4 juni 2020 te zien in de bioscoop. Whiplash ★★★★ is te streamen via Pathé ThuisDas-Vorspiel_st_1_jpg_sd-low

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s