Dive in: Christopher Nolan’s Tenet

Don’t Try To Understand It: Feel It. In tijdreis-thriller Tenet presenteert Christopher Nolan een groots Twistervormig gedachte-experiment 

Te beginnen bij een explosie in De Nationale Opera van Oekraïne 🔥

Cineast Christopher Nolan staat bekend om zijn ingenieuze non-lineaire vertellingen (Memento, Inception, The Prestige) en overdonderend mooie decors (Interstellar, Dunkirk), met camerawerk van Hoyte van Hoytema. Tenet, een film die al een decennium door zijn hoofd spookte, probeert het beste van die beide werelden te zijn.

In Tenet reist de Protagonist (John David Washington, BlacKkKlansman) door zeven wereldgebieden, van Oslo tot Mumbai, en minstens zoveel tijdzones, om een mondiale ramp te bestrijden waar hij zelf de scope ook pas gaandeweg van leert begrijpen.

Deze rollercoaster word je ingesmeten doordat de film begint met een explosie in het operahuis van Oekraïne, een openingsactie die eindigt met een aan het spoor vastgeketende Protagonist. En ja, hier heb ik het echt alleen nog maar over scène 1.

Wat betreft Nolan is Tenet meer dan actie alleen. Zijn concept in een notendop: “The theory being that if you could invert the flow of entropy for an object, you could reverse the flow of time for that object.”

John David Washington, die furore maakte als Afro-Amerikaanse politieagent in Spike Lee’s BlacKkKlansman (2018), tilt met zijn gegniffel de wetenschappelijk gegronde dialogen van Tenet naar een vermakelijker plan. Bij Nolans neiging om zijn personages over acties en inversie te laten praten alsof het alledaagse boodschappenlijstjes zijn, blijft Washington opgewekt:

Andrei Sator: How would you like to die?
The Protagonist: Old.

Na een explosieve start, neemt Laura (Clémence Poésy) je mee in Nolans concept. Het levert Matrix-waardige ‘bullet time’ op, maar als er vervolgens een met goud gevuld vliegtuig in een kunstkluis wordt geramd, valt te vrezen dat het concept bijzaak is en Tenet er vooral om draait dat de Protagonist, bijgestaan door Victor (Robert Pattinson, Twilight), in handen krijgt wat oligarch Andrei Sator (Kenneth Branagh) met pistool en smartwatch beschermd.
Met als complicerende factor Sators vrouw Kat (Elizabeth Debicki, The Night Manager), die met haar lange benen, lome stem en smekende blik de klassieke vrouw-in-nood rol speelt in het ‘kat’ en muisspel.

Let wel, Nolan’s ‘temporal pincer movement’ is een intrigerende breinbreker, en zorgt voor interessante twists. Ooit een achtervolginsscène gezien waarin de auto achteruit rijdt? Maar waar Nolan in Memento en The Prestige de tijd gebruikt om tot een kloppende ontknoping te komen, wentelt de plot van Tenet in de rondte als een eindeloze wenteltrap.

Daar kun je twee dingen uit afleiden: missie mislukt of als de wiedeweerga terug naar de bioscoop om Tenet nogmaals te zien en de film met kennis van de slotscène, en John David Washingtons onvermoeibare optimisme, opnieuw in je poriën te laten dringen.

Of, zoals Laura aan het begin van de film al meegeeft: probeer het niet te begrijpen, voel het.

Tenet 🔥🔥 (geloofwaardigheid)/🔥🔥🔥🔥 (beleving) is vanaf 27 augustus te zien in de bioscoop

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s