Satan’s Slaves (Pengabdki setan) is een remake van de bijna gelijknamige film uit 1980. Een ode aan de jaren tachtig, zoals veel films en series dat de laatste tijd zijn (denk aan Stranger Things), is Satan’s Slaves niet. Filmmaker Joko Anwar focust op een dramatisch veel indringendere beleving: hoe houden de vijf gezinsleden zich staande als een afspraak uit het verleden hen achtervolgt?
Deze zondagavond plant de online festivaleditie van Imagine je op het puntje van je stoel met Indonesisch horrordrama Satan’s Slaves en Romola Garai’s regiedebuut Amulet.
Als het belletje klingelt, moet de 22-jarige Rini (Tara Basro) naar boven om haar bedlegerige moeder te helpen. De royalties van de voormalige zangeres leveren nu ze al drie jaar ziek is nauwelijks nog iets op, Rini’s vader stort zich dan ook op financiële constructies om de, feitelijk niet meer te betalen, Javaanse familiewoning aan te houden. De zestienjarige Tony draagt bij door zijn scooter te verkopen en zo kunnen de jongste broertje Bondi (10 jaar) en Ian (bijna 7) hun dagen onbekommerd vullen met school en spelen.
Het overlijden van hun moeder is onvermijdelijk. Maar de reeks aan vreemde, verstorende gebeurtenissen, is gek. Het brengt Rini bij een jeugdvriend van haar moeder en zijn publicaties ontsluiten een in het verleden gemaakte afspraak, die kan verklaren waarom het gezin sinds het overlijden van de moeder geen rust vindt.
In de film, die begon als gezinsdrama, sluipen meer en meer occulte zaken. Maar of het pure, Javaanse horror is waar je naar kijkt of dat er toch een andere verklaring blijkt voor alle gekkigheden, blijft tot de laatste take spannend.
*artikel gaat door onder de video
Ook in Amulet, het regiedebuut van actrice Romola Garai (Atonement, Suffragette), bepaalt een doodzieke moeder de sfeer in een huishouden. Immigrant Tomas (Alec Secareanu) is op zoek naar onderdak en wordt door Zuster Claire (Imelda Staunton) in het huis van Magda (Carla Juri) en haar moeder geplaatst.
Met het fixen van een verstopte leiding lijkt Tomas een makkelijke oplossing te hebben gevonden om zijn bijdrage aan het huishouden te leveren. Maar als de verstopping in verband blijkt te staan met de afschuwelijke symptomen van de zieke moeder, is de afschrikwekkende chaos niet te overzien. En dat terwijl Tomas’ verleden ook de nodige consequenties heeft.
Zo hecht als de gezinsdynamiek en spanningsopbouw in Satan’s Slaves verloopt, zo chaotisch verlopen de plottwists in Amulet. Romola Garai prikkelt met conceptueel sterke thema’s; immigratie, moeder-dochter relatie, PTSS, religie, schuldgevoel. Maar interessant zijn deze eigenlijk alleen als je Amulet, en alles wat er in dit horrordrama gebeurt, ziet als het startsein van haar carrière als maker.
Satan’s Slaves en Amulet zijn te zien tijdens het (online) Imagine Film Festival 2021
