IDFA! Interview met regisseur Mea Dols de Jong

If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy, de documentaire waar regisseur Mea Dols de Jong in 2014 mee afstudeerde, is een ongekend succes. De film werd bedolven onder lovende recensies, een nominatie voor de Tuschinski Award voor Beste Afstudeerfilm, winnaar van de VERS Award en –Publieksprijs en is tijdens IDFA te zien in de Student Competition, de Volkskrant IDFA-dag en CJP Serveert. Mea: “Als je me dit een half jaar geleden had voorspeld, had ik je heel hard uitgelachen.”

Uitgelachen.. hoe dat zo?
“Ik was bloedzenuwachtig voor het eindexamenfestival in EYE. Het is zo’n persoonlijke film dat ik niet kon inschatten of het goed was of niet. Pas toen ik de eerste positieve recensies las , dacht ik ‘wow mensen vinden het goed’. Vervolgens wonnen we een prijs, en nog één, … en nu lijkt het bijna normaal dat de film tijdens IDFA te zien is – terwijl het natuurlijk niet normaal is.”

Je film raakt mensen, hoe denk je dat dat komt?
“Moeilijk te zeggen… Ik hoop in ieder geval dat mensen zich niet iets opgelegd voelen als ze naar de film kijken, maar dat ze er al kijkende zelf invulling aan geven en dat waarderen. Ik dacht eerst dat vooral meisjes van mijn leeftijd zich in de film zouden herkennen maar er kwamen ook veel oudere mannen naar me toen vertelden dat ze aan het einde van de film moesten huilen. Het valt me op dat iedereen er iets anders uithaalt, meisjes herkennen de moeder-dochterrelatie, maar ook voor jongens die zijn opgegroeid met een alleenstaande moeder is de film herkenbaar. En mannen herkennen soms dat ze op afstand zijn gehouden bij de opvoeding van een kind.”

Documentaires zijn op allerlei manieren te maken, hoe ging jij te werk?
“Ik werk heel erg ‘gescript’, ik had alles tot aan het belachelijke aan toe voorbereid en uitgeschreven. Na de opnames had ik veertien uur aan interviewmateriaal met mijn moeder en haar exen. Op basis van die teksten heb ik een geschreven film gemaakt en aan mijn coach laten zien. Die moest keihard lachen en vertelde dat hij nog nooit had meegemaakt dat iemand het zo gedetailleerd voorbereidt! Ik wilde beginnen en eindigen met de ‘film in de film’. De openingsscene maakt duidelijk dat we een film aan het maken zijn en dat we daar vaak uit zullen stappen, dat ‘eruit stappen’ is eigenlijk de echte film. Verder zijn een aantal dingen ook later ontstaan, de allerlaatste scene is er in de montageperiode pas bijgekomen; ik wilde iets testen en dat bleek goed te werken.”

Hoe wil je jouw talent om verhalen te vertellen verder ontwikkelen?
“Ik ontwikkel sinds kort voor NRC korte documentaires, ik heb net mijn eerste zes minuten film gemaakt. Daarbij zit ik ook in een groepje dat brainstormt over hoe een online videoplatform eruit moet komen te zien op de website. Op dit moment hoop ik door te gaan met wat ik nu doe en op een gegeven moment een langere film te maken. Fijn aan NRC is dat ik veel input krijgt van verhalen, hopelijk kom ik op een dag iets tegen dat interessant is om een langere film van te maken.”

Voorlopig staat If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy volop op het programma…
“IDFA is het eerste festival waar we ‘m voor hadden ingestuurd, ik hoop dat de film ook  internationaal zal draaien. Ik kreeg al een mailtje van het Franse filmfestival Visions du Réel, het zou leuk zijn als If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy in het buitenland wordt vertoond.”

If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy is te zien tijdens IDFA 2014. Dit interview is ook gepubliceerd op de website van de Nederlandse Filmacademie

Mea De Jong portret door Rolf van Eijk web

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s