Monsieur Chocolat vertelt het nog niet eerder verfilmde levensverhaal van Kananga (artiestennaam: Chocolat). Een bijzonder verhaal, dat begint met een aaneenschakeling van bontgekleurde tragikomische circusscènes waarin het komisch talent van Omar Sy (Intouchables) heerlijk tot z’n recht komt. Interessant wordt het echter pas tegen het einde, als Kananga het roer omgooit. Genoeg tijd om die karakterontwikkeling mooi uit te spelen, is er niet meer in deze film van Franse regisseur Roschdy Zem.
Noord Frankrijk, 1898. Kananga (Omar Sy) speelt een negroïde kannibaal in Circus Delvaux. Het is huiveringwekkend te zien hoe bang het publiek voor een zwarte man is. Circusdirecteur Delvaux (Frédéric Pierrot) doet er goed aan deze ‘wilde’ onder zijn hoede te hebben, het temmen van negers is een noodzakelijke stap op weg naar beschaving in door blanken ‘nieuw’ ontdekte landen.
Maar wat als zo’n neger ambities koestert? Kananga hangt zijn kannibalenact in de wilgen en tekent voor een ‘lach of ik schiet’act met clown Georges (James Thierrée). Onder de naam Foutit en Chocolat spelen ze avond na avond het circustheater in Parijs plat. Kananga heeft geen idee hoe hij met al het geld dat hij verdient om moet gaan, de fonkelnieuwe auto, één van de eersten in het belle époque straatbeeld, is waarschijnlijk één van zijn minst onverstandige aankopen…
Dit kan niet eindeloos goed gaan, maar eigenlijk escaleert het pas tegen het einde van de film. Jammer, want juist de karakterontwikkeling die Kananga dan doormaakt, was dramatisch interessant geweest. Monsieur Chocolat biedt daardoor uiteindelijk niet meer dan een aardig inkijkje in het vroeg twintigste-eeuwse circuswereldje.