Ze zijn koel, berekenend en razend intelligent. Gaan tot het gaatje voor hun idealen en deinzen er niet voor terug om strenge eisen te stellen aan het gedrag van anderen.
Stella Gibson (Gillian Anderson) en Paul Spector (Jamie Dornan) zouden een goed team zijn, ware het niet dat de één een agent is en ander de ene na de andere jonge vrouw vermoord.
In het slot van seizoen 2 liepen de spanningen hoog op. Een ontknoping leek nabij, maar werd uitgesteld tot een derde en laatste seizoen. Seizoen 3 van de bloedstollend spannende tv-serie The Fall, geschreven en geproduceerd door Allan Cubitt, is vanaf nu ook in Nederland verkrijgbaar op dvd.
*pas op voor mogelijke spoilers
“We’re losing him!” Hoofdinspecteur Stella Gibson schreeuwt het uit als de vermeende seriemoordernaar Paul Spector wordt neergeschoten, aan het eind van The Fall seizoen 2. Seizoen 3 gaat precies verder waar het vorige seizoen stopte, in eerste instantie vliegen er vooral veel ziekenhuistermen om je oren omdat een belangrijk deel van de personages (levensgevaarlijk) gewond is geraakt.
Even is de vraag of er überhaupt genoeg te vertellen zal zijn voor een heel nieuw seizoen, maar een creep als Spector kan ook op de Intensive Care voor verrassend veel opschudding zorgen.
Waar andere crime series soms bijna een moord per aflevering nodig hebben (The Bridge) of zo strak gemonteerd worden dat je de gesprekken haast niet bijhoudt (How To Get Away With Murder), blinkt The Fall juist uit in dialoog. Woorden in de gesprekken tussen agenten, artsen en verdachten worden op een goudschaaltje gewogen. Met name actrice Gillian Anderson (Hannibal, The X Files) doet het bloed in je aderen bevriezen met ijzersterke observaties. Een mooie ontwikkeling in haar karakter is dat ze haar pitbullmentaliteit in stand houdt maar zich ook persoonlijk meer durft te openen, vooral in scènes met slachtoffers van Paul zoals de zestienjarige Katie Benedetto en zijn ex Rose Stagg.
De wanhoopskreet van Stella aan het eind van seizoen 2 suggereerde bovendien dat ze de Wurger van Belfast liever levend zag dan dood. De spanning in scènes tussen Stella en Paul is dan ook om te snijden, je houdt er eerlijk gezegd eerder je adem bij in dan bij de geflopte verfilming 50 Shades of Grey waar Jamie Dornan eveneens de mannelijke hoofdrol in speelde.
Zes afleveringen en daarna is de grote vraag: welke thriller is psychologisch sterk genoeg om het stokje van The Fall over te nemen?