2:22: Michiel Huisman bespeelt moeiteloos het universum ***

Na de matig ontvangen speelfilm The Age of Adeline (2015) heeft Game of Thrones-held Michiel Huisman opnieuw een hoofdrol bemachtigd in een romantisch drama.

In 2:22 spant het universum samen om luchtverkeersleider Dylan (Michiel Huisman) een 30ste verjaardag te bezorgen die hij van zijn leven niet vergeet. Dylan, een kei in het zien van patronen, ontrafelt een reeks onwaarschijnlijk toevallige gebeurtenissen die bijna dertig jaar geleden leidden tot een heftige explosie in Grand Central, New York. Voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt en hij nog lang en gelukkig zal leven met Sarah (actrice/model Teresa Palmer), die hij in één van de eerste scènes ontmoet, wordt het doel waarin hij zich vastbijt.

Een mooi gezicht (check) en een goed getraind lichaam (dubbelcheck) zijn voldoende om de rol van Dylan te spelen. De artistieke crew van 2:22 weet feilloos wat er getoond moet worden om je geboeid te houden: op 18 april 2016 wordt een supernova verwacht. Parallel aan het exploderen van ster Hamil zal de persoonlijke crisis tussen Dylan, Sarah en haar ex-vriend Jonas (Sam Reid) die dag om 2:22 tot een climax komen die, zo wordt althans al vanaf de pretentieuze proloog gesuggereerd, in de sterren staat geschreven.

Director of photography David Eggby legt de strijd van een door ramen springende, aan ringen hangende en door het hectische straatbeeld van New York sprintende straatbeeld van New York gelikt vast. Zeker als je weet dat de set grotendeels is nagebouwd in Sydney, een sterk staaltje precisiewerk dat production designer Michelle McGahey, eerder art director van films waarin complete parallelle werelden werden gesimuleerd (Starwars, The Matrix), wel is toevertrouwd.

De film, gepositioneerd als thriller, bevat minstens zoveel knusse scènes waarin Dylan zijn bloedmooie date Sarah treft bij een balletvoorstelling, in een kunstgalerie en op een bankje in Central Park. 2:22 is een soort Sex and the City meets Jason Bourne.

Niks mis mee, maar hoe Michiel Huisman zich staande houdt in een arthousefilm die meer van een personage vraagt, geeft deze goed geoliede productie niet prijs.

2_22_st_1_jpg_sd-low_©-2017-Entertainment-One