Rock ’n Roll: Guillaume Canet en Marion Cotillard meesterlijk in crisis ****

Zijn er deze zomer films waar Marion Cotillard niet in speelt? Vorige week ging Les Fantômes d’Ismaël in première en vanaf 6 juli draait de volgende ‘Cotillard’ alweer in de bioscoop. In Rock ’n Roll speelt ze met Guillaume Canet aan haar zijde, de eveneens Franse acteur. Ook in het dagelijks leven is hij de partner van Marion Cotillard en daar maakt hij in Rock ’n Roll hilarisch gebruik van.

Rock ’n Roll, geregisseerd door Guillaume Canet, gaat over hemzelf, over Marion en over dat moment dat hij besluit om al zijn gêne overboord te gooien en een rockster te worden.

Guillaume is 42 jaar, speelt de vader van de twintig jaar jongere actrice Camille Rowe en geniet na een dag op de set van paardrijden, verse groenten en thuiskomen in een woning gevuld met kitcherige koekoeksklokken en een partner die oefent op een Canadees accent voor haar nieuwe filmrol.

Een journaliste raakt een gevoelige snaar als ze vraagt hoe of hij er klaar voor is om het stokje door te geven aan de jongere acteursgeneratie. Een midlifecrisis van jewelste steekt de kop op en daarmee begint de pret: Guillaume vertoont steeds extremer gedrag, tenzij Malibu-ananas over je hoofd gooien ter verkoeling (?) gebruikelijk is.

Waar acteur Guillaume eindigt en filmpersonage Guillaume begint, is niet precies duidelijk. Wellicht heeft hij in het dagelijks leven ook schoon genoeg van paardrijden en verse venkel. Het niet weten wat feit en wat fictie is, maken zijn stunts niet alleen tragikomisch maar ook nieuwsgierig naar zijn beweegredenen. Hoe zit de echte Guillaume in zijn vel?

Naast Guillaume Canet, Marion Cotillard en Camille Rowe barst Rock ’n Roll van de artiesten (van hotshot Pierre Niney tot rocker Johnny Hallyday) die stuk voor stuk hun eigen naam dragen, en ogenschijnlijk zichzelf spelen. En hoewel Guillaumes crisis op den duur een beetje op je zenuwen gaat werken (gaat ie nou wéér een botox-injectie halen?!) pakt de ‘docufictie’-truc goed uit: Rock ’n Roll is een heerlijke komedie indrukwekkend doordrenkt met zelfspot, gezien niet alleen Guillaume maar ook Marion met haar eindeloos oefenen op een nieuw accent niet aarzelt om zichzelf op de hak te nemen.Rock-n-Roll_st_6_jpg_sd-low