Geeft Javier Bardem Escobar genoeg charisma?

Pablo Escobar (Javier Bardem) crost rond op zijn motor. Hij wordt gehinderd door een paard, het paard moet dood.

Wie Escobar, Godfather van Columbia, drugsbaron, massamoordenaar en family man, tegen het lijf loopt, wordt waarschijnlijk niet oud, vertelt de openingsscène van Escobar (Loving Pablo). Waarom vliegen we dan toch, als vliegen op stroop, af op zo’n man? Is het vanwege zijn geld of zijn macht? Zijn geboren leiderschap of imposante snor?

Veel wordt verteld in deze verfilming van Virginia Vallejo’s bestseller Loving Pablo, Hating Escobar, maar één ding blijft knagen: waaraan ontleent deze boef toch zijn charisma?

Een looker is Pablo Escobar (1949 – 1993) niet. Jeans draagt hij met omgeslagen pijpen, zijn benen zijn er te kort voor. Zijn buik puilt er juist overheen. Chic gekleed gaat hij ook niet, voor zijn eerste bezoek aan het parlement moet hij een stropdas lenen, en zijn wenkbrauwen staan permanent gefronst. Toch is mr. Escobar nooit alleen. Mannen, vrouwen, iedereen zoemt om hem heen. Overal waar hij komt, is hij de baas en als dat niet zo is, is dat slechts een kwestie van pistolen en pesos.

Ook Virginia Vallejo, journalist en luxepaardje, valt voor Escobar – en ontketent een roemruchte affaire. Het feit dat de film op Vallejo’s boek is gebaseerd, heeft de Spaanse filmmaker Fernando León de Aranoa mooi in de productie verwerkt: Vallejo, gespeeld door Penélope Cruz, is de verteller van Escobars omstreden levensverhaal.

Intrigerend is dat het duo Escobar en Vallejo wordt gespeeld door Javier Bardem en Penélope Cruz, die in het dagelijks leven ook een relatie hebben. Bardem (Mother!, Skyfall, Vicky Cristina Barcelona) onderging een ware transformatie om Escobar te spelen, hij kwam fiks wat kilo’s aan voor deze rol en heeft zich de zalvende overredingskracht van Escobar overtuigend aangemeten. Zelf vergelijkt hij de energie van Escobar met die van een nijlpaard; in het logge fysiek schuilt een dodelijk karakter.

Voor Cruz was het spelen van een vrouw als Vallejo business as usual: ook in bijvoorbeeld Blow (2001) speelde ze de rol van mooie, maar niet poezelige, vrouw-van. In die film staat ze aan de zijde van de, door Johnny Depp vertolkte, drugssmokkelaar George Jung die Amerika in de jaren zeventig van flink wat kilo’s coke voorzag.

Escobar, voortdurend in conflict met de autoriteiten, legt nog voor zijn vijftigste het loodje. Eenmaal neergeschoten, blubbert zijn buik over de dakpannen waarover hij probeerde te vluchten. Zijn dood vormt de start van een minder door drugskartels gedomineerd Columbia. Het is ongelofelijk hoe verwoestend de macht van 1 man kan zijn. En ook al speelt Bardem zijn rol overtuigend en valt te prijzen dat de lelijke kanten van de zaak niet worden verbloemd, het charisma waar je bij zo’n bad guy op hoopt, maakt hij niet invoelbaar.

Escobar (Loving Pablo) ★★★ is de openingsfilm van het Amsterdam Spanish Film Festival op 29 mei en draait vanaf 31 mei in de bioscoop

PB070163.ORF