The Aeronauts: een Titanic in de wolken

The Aeronauts (12+) ziet eruit als een familiefilm. Een soort Mary Poppins waarin de hoofdrolspeler niet aan een paraplu rondzwaait maar aan de touwen van een rood-wit gestreepte luchtballon. Alleen is The Aeronauts geen kinderfilm; de ballonvaart waar de film over gaat is geen pleziertochtje maar een uitputtingsslag.

Hoofdrolspelers Felicity Jones en Eddie Redmayne slaan zich dapper door de Titanic-waardige taferelen heen, maar kunnen samen meer (The Theory of Everything) evenals regisseur Tom Harper (Wild Rose, War & Peace). Toch is The Aeronauts een hoogtepunt…

Amelia Wren (Felicity Jones) haast zich op een septemberdag in 1862 naar het kermisterrein waar heel Londen op haar wacht: samen met wetenschapper James Glaisher (Eddie Redmayne) zal ze het wereldrecord ballonvaren verbreken. Ze geeft het publiek de show waar het op hoopt en wisselt eenmaal in de lucht haar variétéjurk voor een oliejas. Met elke meter die ze stijgen, daalt de temperatuur. James noteert de weersomstandigheden, zijn doel is inzichten over het klimaat vergaren, waarbij nadrukkelijk wordt gemeld dat de wetenschap/luchtvaart daar nog jaren van kan profiteren.

The Aeronauts is gebaseerd op waargebeurde ballonvaarten, maar de makers springen creatief om met de feiten. Het personage Amelia is gebaseerd op de eerste vrouwelijke ballonvaarster, Sophie Blanchard, alleen zat die niet werkelijk met wetenschapper James in een luchtballon toen het wereldrecord in hoogte werd verbroken. Ook de vlinders die James boven de wolken omringen, kwamen op die vlucht niet voor.

Hoewel de keus voor een vrouwelijke en een klimaatbewuste ballonvaarder een begrijpelijke is, voel je dat hun relatie niet oprecht is. Heel anders dan in The Theory of Everything (2014) waarin ze ontroerend overtuigen in de rollen van Stephen Hawking en zijn vrouw. Hier zijn hun karakters zijn te geconstrueerd, de dialogen te bedacht. The Aeronauts is een film waar de makers sturen op een groots avontuur, dat niet lekker uit de verf komt.

Wat wel prachtig werkt, is de vormgeving. Onder leiding van cinematographer George Steel (War & Peace, Peaky Blinders) ziet elke scène eruit als een tot leven gekomen schilderij uit een Victoriaans tijdperk. Dat de film zich grotendeels in een luchtballon afspeelt, doet daar geen afbreuk aan; de poederblauwe lucht die steeds grimmiger samentrekt, toont een schouwspel waar je je met plezier anderhalf uur aan overgeeft.

The Aeronauts 🎈🎈🎈 is vanaf 12 december te zien in de bioscoop

The-Aeronauts

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s