Recensie: Words on Bathroom Walls

Like an Escape Room with no exit. Adam leidt aan schizofrenie in boekverfilming Words on Bathroom Walls

Bekijk de trailer van Words on Bathroom Walls

In de kantine eet Adam eigengemaakte sushi. Voor zijn moeder bakt hij omeletten en van de kliekjes in de koelkast van een vriendin maakt hij de beste maaltijd die ze in weken hebben gehad. Adam heeft het talent om een super chef-kok te worden. Maar wat, behalve zijn moeder, niemand weet is dat hij leidt aan schizofrenie.

Adam, gevoelig gespeeld door Charlie Plummer (Words on Bathroom Walls), hoort stemmen, en als kijker hoor jij ze ook. Ze echoën naar binnen vanuit openstaande deuren. Ze worden in beeld gebracht als bohemian bloemenmeisje of opgefokte bodyguard. Stemmen is niet het enige wat Adam afleidt, de ruimte kan in zijn perceptie in lichterlaaie staan of gevuld zijn met rook. Aangevuld met de soundtrack van The Chainsmokers worden de momenten waarin Adam overmeesterd wordt door waanbeelden voor jou ware shows, alleen kan Adam een pandemonium in het scheikundelokaal, bijvoorbeeld, niet van de werkelijkheid onderscheiden.

Ondanks zijn schizofrenie, die hij angstvallig geheimhoudt, is Adam gewoon scholier. Het ontmoeten van Maya (Taylor Russell), intelligent en adrem, drijft het geheimhouden van zijn aandoening op de spits.

Words on Bathroom Walls is de verfilming van de gelijknamige roman van Julia Walton. Ze schreef het boek in een kantoortuin waar ze zich niet op haar gemak voelde. Onmacht, veroorzaakt door het gevoel klem te zitten, voert ook de boventoon in Words on Bathroom Walls, een titel die overigens verwijst naar de graffiti layer die in Adams hoofd over de muren van het toiletblok is geklad.

Met een getalenteerde tiener als hoofdpersonage brengt Walton goed over welke impact schizofrenie kan hebben op je dagelijks leven, en dat van je omgeving. Dat pleit voor de film. Tegenvaller is dat alle voor de hand liggende verhaallijnen worden uitgespeeld; boy meets girl, arm en rijk, moeder ontmoet nieuwe man, problemen op school, het eindexamenbal en de geëmotioneerde eindspeech.

De gekte in Adams hoofd is intrigerend, de film erover stereotiep. Een begin om dit soort aandoeningen bespreekbaar te maken, ook op een middelbare school, is het wel.

Words on Bathroom Walls ★★★ is vanaf 11 februari te zien in de bioscoop