Alex: ex-crimineel maakt bloedstollende serie

Politieagent Alex (Dragomir Mrsic) heeft wel wat van Martin uit de eveneens Scandinavische misdaadserie The Bridge. Zijn partner Anna is net zo doortastend als Saga. En, als laatste vergelijking, de veertienjarige zoon van Alex (in het dagelijks leven ook de zoon van Mrsic) is een soort Walter White jr. De gelijkenissen pakken gunstig uit: het eerste seizoen van Alex, naar een idee van de voormalig bankovervaller Dragomir Mrsic, is bloedstollend spannend.

Een goede politieagent volgt niet de regels maar doet wat juist is

Met deze uitspraak ontlokt de vader van Anna een interessante discussie aan de eettafel. En een relevante: Alex, met wie Anna sinds kort samenwerkt, is hartstikke corrupt. Samen onderzoeken ze de dood van Martin, de partner in crime van Alex. Al in de pilotaflevering van de zesdelige serie lijkt het eerder regel dan uitzondering om dubbel spel te spelen.

Daar zo fanatiek op inzetten, komt een verhaal doorgaans niet ten goede maar de race tegen de klok die Alex inzet om zijn familie te beschermen, is zo spannend dat de makers er mee wegkomen. De serie speelt zich af in Zweden, maar anders dan in Midnight Sun is er geen noemenswaardige rol weggelegd voor de locatie. De setting is rauw, al wordt in de nachtelijke scènes wel gaaf gebruik gemaakt van diepe oranjetinten die het nachtleven in combinatie met blauwtinten een vleug van de door Roger Deakins fenomenaal vormgegeven film Blade Runner 2049 meegeven.

Ook de titelrolvertolker laat je niet zomaar los: Dragomir Mrsic is opvallend overtuigend in de rol van corrupte agent. In het dagelijks leven is de in Servië geboren Zweed op dit moment acteur (Easy Money, The Edge of Tomorrow), maar eerder zat hij vast wegens het plegen van de grootste bankoverval van Zweden. Zijn personage Alex valt overduidelijk niet in de categorie agenten ‘die de regels volgen’. De vraag is of hij wel zal doen wat juist is.

Alex is vanaf 5 december op dvd en online te zien

DSC04355