The Eagle has landed
Is First Man een ‘first step’ in ruimtedramaland of de ‘giant leap’ die je van Damian Chazelle mag verwachten?
Na Blade Runner 2049 (vorig jaar rond deze tijd in de bioscoop) raast acteur Ryan Gosling opnieuw door het luchtruim. Dit keer niet in een futuristische vliegauto maar in het prototype van één van de eerste Amerikaanse ruimteraketten. De visual effects, ook in First Man van Paul Lambert, geven je het gevoel dat je de vliegritten van dichtbij meebeleefd. Hetzelfde geldt voor de sound effects.
First Man is meer dan een ruimterit. Gebaseerd op het gelijknamige boek van James R. Hansen, maakten regisseur Damian Chazelle (La La Land) en scenarist Josh Singer (Spotlight, The Post) een film over Neil Armstrong (Ryan Gosling) en de weg naar zijn eerste iconische stappen op de maan. Net als in andere Singer-scripts wordt een mijlpaal uit de Amerikaanse geschiedenis verteld vanuit het oogpunt van de belangrijkste betrokkene(n). In dit geval de ingenieur/piloot Neil Armstrong (1930 – 2012) die zich niet door persoonlijke tegenslagen (zijn doodzieke dochtertje, het omkomen van dierbare collega’s) laat tegenhouden om in de Apollo 11 te stappen, op weg naar de maan.
Hoewel de ruimtevaartsector in de jaren zestig gedomineerd werd door mannen, hebben de makers van First Man hun best gedaan om ook hun vrouwen een stem te geven. Toch komt bijvoorbeeld Claire Foy, leading lady in het Britse koningshuisdrama The Crown, hier als moeder Janet niet veel verder dan achter de kinderen aanrennen, meeleven met de andere astronaut-vrouwen uit de buurt en Neil bijstaan in een missie waar Janet zelf nooit voor had getekend.
Een meer markante bijrol is weggelegd voor Corey Stoll (House of Cards). Zijn personage; Buzz Aldrin, oftewel de tweede man op de man, kan zich maar moeilijk vinden in de positie van tweede viool en valt op met onsympathieke uitspraken. De dood van een collega, noemt hij een kans om zelf de eerste te zijn. “Ik zeg dingen die anderen denken,” is zijn motivatie. Het antwoord van de onberispelijke Armstrong: “Doe maar niet.”
Regisseur Damian Chazelle veroverde in 2016 de harten van musicalliefhebbers en -sceptici met La La Land, de film waarin Ryan Gosling en Emma Stone fenomenaal spelen met het genre musical. In vergelijking daarmee is First Man opvallend schools. Waarom vertelt Chazelle het gelijknamige boek na? Waarom grijpt hij de frustratie van een Buzz Aldrin niet aan om te verrassen met een film over ‘de tweede man op de maan’?
Het is de moeite waard om Neil Armstrong niet louter als astronaut te leren kennen, maar ook als mens. Maar voor Chazelle-fans voelt First Man meer als een ‘first step‘ dan de ‘giant leap‘ die het in ruimtedramaland had kunnen zijn.
First Man ★★★ is vanaf 18 oktober in de bioscoop te zien