Beast: bloedstollende Britse thriller ★★★★

In de BBC-serie War and Peace, naar het wereldberoemde boek van Tolstoj, speelt Jessie Buckley de diepreligieuze prinses Marya Bolkonskayaarya. In de bloedstollende thriller Beast zien we een andere, stiekem veel interessantere kant van dit Ierse acteertalent.

Ook in Beast, het speelfilmdebuut van de Britse regisseur Michael Pearce, zet Buckley op het eerste gezicht een serieus personage neer. Moll Huntingdon is gids op Jersey (een eiland bij de kust van Normandië). In een duifgrijs mantelpakje staat ze vooraan in de bus om de inzittende bejaarden alles te vertellen over het adembenemende kustlandschap en de wijngaarden. Thuis zorgt ze voor haar demente vader.

Daarmee is de karakterbeschrijving van Moll niet compleet. De tuin staat vol gasten als birthdaygirl Moll naar de keuken glipt om een borrel achterover te slaan, het glas in haar hand te versplinteren en weg te glippen naar club Wipeout. Ook zinspeelt haar moeder op een gebeurtenis uit het verleden waar Moll niet de engel is die je bij de pastelkleurige zomerjurk en de net gekapte krullen vermoedt.

Een fout vriendje kan een braaf meisje flink veranderen. Maar wat als haar karakter al een duister randje had? In de Wipeout-nacht ontmoet Moll Pascal. Met zijn blonde lokken en grote blauwe ogen lijkt ook hij de onschuld zelve, maar Pascal (gespeeld door Johnny Flynn; Love is Thicker Than Water) draagt een geweer en in een emmer op zijn achterbank ligt een gestroopt konijn.

Als Bonnie & Clyde schuimt het stel door Jersey. De passie tussen deze twee jonge, mooie mensen spat van het scherm en het feit dat ze allebei iets op hun kerfstok lijken te hebben maakt hun relatie alleen maar interessanter. Weliswaar beroven Moll en Pascal geen banken, maar het eiland is in de ban van mysterieuze verdwijningszaken en Pascal wordt aangewezen als verdachte. Mocht je overigens nog niet overtuigd zijn door hun spel, dan haalt het sounddesign van Gunnar Oskarsson je wel over de streep, zijn indringende geluiden geven werkelijk elke scène spanning mee.

De combinatie van intrigerend spel en onderhuidse spanning, kenmerkend voor sterke thrillers, plaatst Beast in de rij van andere recente zenuwslopers als The Daughter (2015), Simon Stones variant op Ibsens The Wild Duck, of Yorgos Lanthimos’ The Killing of a Sacred Deer (2017). Michael Pearce, die eerder enkel een paar korte producties regisseerde, zet zich hiermee in een klap op de kaart als veelbelovende thrillermaker van producties, waarin we Johnny Flynn en Jessie Buckley graag terugzien.

Beast ★★★★ is vanaf 21 juni te zien in de bioscoop

Beast

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s